Camelia Neța: „E greu să înțelegem, copiii și-au schimbat dorințele și preocupările”

Sute de elevi și profesori din Piatra Neamț așteaptă cu emoție și cu bucurie festivitatea de deschidere a anului școlar 2019-2010, ce va avea loc luni, 9 septembrie în fiecare unitate școlară.

În studioul Jurnal FM a fost invitată doamna Camelia Elena Neţa, profesor gradul didactic I, inspector de specialitate, Inspectoratul Şcolar Judeţean Neamţ; membru în grupuri de lucru la nivel judeţean şi naţional, formator în proiecte de formare continuă a profesorilor de matematică, cu o vechime în învâțământ de peste 30 de ani.

Doamna inspector a vorbit despre „prima zi de școală”, dragostea față de elevi și pasiunea pentru materia predată

Despre începerea noului an școlar, doamna Neța speră să fie un an productiv, cu reușite pentru elevi și îți amintește cu drag despre prima zi de școală din viața dumneaei: „Eu sper să începem școala cu bucurie, pentru o mare parte a populației țării, pentru că, pe lângă elevii care merg la școală, desigur, sunt părinți, sunt bunici, în prima zi de școală, curțile școlilor sunt pline de copii, cu mulți însoțitori și atunci, sper că toată lumea așteaptă cu bucurie prima zi de școală. Pentru mine, prima zi de școală întotdeauna a fost o emoție, de când mă știu. Când trebuia să merg, mi-aduc aminte din prima zi de școală din clasa întâi și în fiecare an, trăiesc aceleași emoții, și când am mers la liceu, în prima zi și la facultate, și acum, când merg la deschiderea unui an școlar la una din școlile din județ.”  

Din dragostea pentru copii a predat matematica, din dorința de a evolua profesional a acceptat provocarea de a fi inspector școlar: „Am ajuns profesor de matematică din pasiune. Este adevărat că în familia mea sunt foarte multe cadre didactice, și fratele meu este profesor de matematică, dar noi chiar am făcut această meserie din pasiune. Am fost profesor la diverse școli, la Școala numărul 2 Piatra Neamț, apoi la Colegiul Național Petru Rareș, unde am fost întrebată la un moment dat, de un inspector general dacă aș vrea să merg la Inspectoratul Școlar, ca inspector. Am zis de ce nu, e o provocare, înveți lucruri noi în orice loc de muncă înveți lucruri noi. Sigur, nu au fost ușor, e diferit de munca la catedră, acolo faci exact ce știi și ce îți place. Aicea trebuie să învăț multe lucruri noi, să lucrez cu oamenii mari. Cu copiii e mult mai ușor, să știți. Cu profesorii, cu directorii, e mai greu de lucrat, dar provocarea n-a fost rea. A început să îmi placă, am început să am tot felul de idei, să pornesc diverse lucruri care acuma nu le poți opri, trebuie să le duci mai departe. Ca inspector colaborez cu toți colegii, profesori de matematică din județ. Merg în inspecții, am discuții. Chiar ieri, am avut consfătuirea cadrelor didactice, profesori de matematică, unde am discutat noutățile și ce e important pentru acest an școlar. În general, interacționez cu copiii, organizezi concursuri școlare, olimpiade, tabere, te ocupi de tot ce se întâmplă la matematică în județ, sigur. Examene, astea sunt mai grele, partea mai grea, pentru că partea frumoasă e cea la care organizez concursuri și tabere, că acolo copiii vin de drag.

În ultimii ani, la nivelul Uniunii Europene s-au produs progrese susţinute în realizarea efectivă a unui spaţiu european extins al educaţiei, în perspectiva cerinţelor societăţii și economiei bazate pe cunoaștere.

„Schimbarea se face cu pași mici. E foarte greu să schimb mentalitatea părinților care vin și spun că ei vor mai multe teme pentru copii, alții vin și spun: părinții la aceeași clasă, că vor mai puține teme pentru copii și atunci cum să îi mulțumești pe toți? E foarte greu să înțeleagă și părinții, și cadrele didactice, și cred că noi toți, e greu să înțelegem, copiii și-au schimbat dorințele și preocupările. Noi, când eram mici, știam că trebuie să citim, să facem probleme la matematicăm, să ne jucăm afară. Nu aveam prea multe ore la televizor, cu radioul nu prea aveam noi treabă. Acum copilul are foarte multe preocupări cu timpul lui este același el trebuie să își împartă timpul și pe școală, și pe învățat, și pe preocupările lui. Întotdeauna am încercat, la elevii mei și în discuțiile cu profesorii, să îi fac să înțeleagă că trebuie să descoperi ce-i mai bun în copil și pe latura respectivă să mergi. Că nu toți copiii trebuie să învețe matematică, sau fizică, sau mai știu eu ce, biologie. Fiecare trebuie să aibă o pasiune. În fiecare om există ceva bun și dacă-i descoperi pasiunea respectivă și toată lumea din jurul copilului lucrează ca acea pasiunea lui să fie dezvoltată, cu siguranță vom avea, în viitor, oameni care vor face meseria pe care au ales-o cu pasiune și cred că sasta-i lucrul cel mai important”, a precizat doamna inspector Neța.

 Neamț – Planul de școlarizare și organizarea rețelei școlare în anul 2019-2020

Rețeaua școlară, pentru anul 2019-2020, este constituită din 330 de unități școlare: 152 cu personalitate juridică și 178 de structuri arondate (din care 143 în mediu rural).

Cele 152 de unități școlare cu personalitate juridică se clasifică astfel :

  • unități de învățământ preșcolar: 8 (din care 2 în mediu rural)
  • unități de învățământ gimnazial: 90 (din care 71 în mediu rural)
  • unități de învățământ liceal: 35 (din care 8 în mediu rural)
  • unități de învățământ profesional: 4 (toate în mediu rural)
  • unități de învățământ postliceal: 6
  • unitățile de învățământ pentru activități extrașcolare : 4
  • un centru de excelență
  • un club sportiv școlar.

Pentru nivelele de școlarizare preșcolar, primar și gimnazial s-a avut în vedere ca toți copiii/elevii să fie cuprinși în aceste forme de școlarizare, inclusiv pentru elevii cu program integrat și cei cu nevoi speciale. La aceste nivele de școlarizare, pentru creșterea calității actului didactic și reducerea cheltuielilor salariale, s-a avut în vedere, pe cât posibil, diminuarea claselor la  învățământ simultan/ dublu-simultan și includerea elevilor, de la structurile cu efective extrem de reduse la școlile de centru, cu precădere în zonele rurale.

La învățământul liceal clasa a IX-a zi, prin OMEN nr.4197/2019, s-au repartizat 166 de clase, din care 108 la liceu și 58 de clase pentru învățământul profesional.

La nivel de județ avem la învățământul liceal următoarea distribuție a claselor :

  • 51 de clase învățământ teoretic din care: 20 specializarea „matematică-informatică”, 12 „științe ale naturii”, 10 „filologie” și 9 „Științe sociale”;
  • 19 clase învățământ vocațional din care: 6 specializarea „sportiv”, 4 „pedagogic”, 7 „teologic” și 2 „arte” (1 „muzică” și 1 „arte vizuale”);
  • 38 de clase învățământ tehnologic din care: 10 la profil „tehnic”, 18 „servicii” și 10 „resurse naturale și protecția mediului”

Inspectoratul Şcolar Judeţean Neamț, ca reprezentant în teritoriu al Ministerului Educaţiei Naţionale, este o instituţie descentralizată, cu rol de îndrumare, coordonare şi control a serviciilor educaționale oferite de unitățile de învăţământ din județul Neamț, în scopul asigurării calității formării și dezvoltării personale a tinerilor.

 

Jurnal de Neamț

Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here