În cadrul matinalulul „Dimineața între prieteni” de la Jurnal FM a fost dezbătut un subiect de interes major, necesitatea mult discutatei autostrăzi (A8) Târgu Mureș-Iași.

Deputatul de Neamț, Iulian Bulai, a avut o intervenție telefonică și a precizat câteva aspecte interesante, legate de importanța unei autostrăzi în această zonă a țării și stadiul în care se află acest proiect.

Iulian Bulai a subliniat necesitatea unei autostrăzi în Regiunea Moldovei: „Într-adevăr suntem înzestrați cu foarte multe situri culturale, în special în partea de Vest și Nord-Vest a județului și o autostradă ar face posibilă prezența mult mai multor turiști, asta este unu la mână. Cei din Diaspora sunt acasă, de fiecare dată când ajung acasă, se enervază, de ce  pot să ajungă din Franța, din Italia, în șapte ore la granița cu România, iar de la Oradea până la Neamț, până la Iași mai am încă 11 ore, acesta este al doilea aspect. Cel de al treilea aspect, suntem la nivelul de dezvoltare economică, pentru că nu vin investitori, investitorii atunci când calculează o investiție o calculează în timpul pe care produsul îl petrece pe dum, de la punctul de producție la până la beneficiarii direcți, iar noi nu suntem foarte atrăgători. Toate aceste aspecte, toate cele trei menționate de mine, sunt legate de lipsa unei infrastructuri majore și aici vorbim de autostradă.

În luna mai a acestui an a fost semnat contractul ce vizează reactualizarea studiului de fezabilitate a unui segment din Autostrada A8, cunoscută şi ca Autostrada Marii Uniri, respectiv, pentru tronsonul Târgu Mureş – Târgu Neamţ.

Autostrada A8 ar face o mare diferență, chiar dacă ar traversa doar o mică parte a județului, anume zona Târgu Neamț, venind dinspre Iași, îndreptându-se spre Târgu Mureș, dar acest lucru se pare că este în lucru,  cel puțin se face mai mult decât s-a făcut până acum. În mai a fost câștigată licitația de către o fimă spaniolă pentru a reface tot proiectul de fezabilitate a lucrărilor pentru porțiunea Târgu Neamț – Dirău, cred că cea mai dificilă bucată a viitoarei autostrăzi. Ceea ce este mai puțin îmbucurător este următorul lucru, faptul că, consultându-mă cu experți geotehnici, suma alocată pentru această investiție, de cercetare pentru face studiul de fezabilitate este doar de 17,5 milioane de lei. Ceea ce este foarte puțin raportat la provocările terenului respectiv, ceea ce mă face să îmi pun semne de întrebare asupra calității viitoarei autostrăzi. Noi considerăm că un studiu de fezabilitate făcut cu atât de puțini bani nu poate să dea rezultate bune și să facă o investiție corespunzătoare în zonă. Așteptăm mai multe investiții în direcția respectivă”, a precizat deputatul Iulian Bulai.

Construcţia tronsoanelor Târgu Mureş-Târgu Neamţ şi Iaşi-Ungheni (Republica Moldova) se va realiza prin accesarea de fonduri europene, urmând ca tronsonul Târgu Neamţ-Iaşi să fie construit prin parteneriat public-privat.

Un alt sector despre care știu deja ați auzit, se încadrează în alt regim de dezvoltare este sectorul Iași – Târgu Neamț care va fi dezvoltat înt-un sistem de parteneriat public – privat. Guvernul a decis ca acest sector de autostradă să nu fie finanțat cu bani exclusiv guvernamentali sau din fonduri europene, ceea ce era aproape gratis, ci printr-un parteneriat cu o firmă privată care investește  în construcția autostrăzii și care la finalul lucrării va percepe o taxă de folosire. Până pe 5 august se depun dosare din partea marilor companii care vor să participe la această licitație pentru parteneriatul public – privat. După 5 august încep negocierile dintre companii și autorități. Ce este trist este că mergem într-o direcție care ne va costa mult, pe noi cetățenii, și beneficiarii. Este posibil ca tariful taxei de drum să fie undeva între 4,5 și 6 euro”, a declarat Iulian Bulai.

Studiile de fezabilitate reprezintă documentația prin care sunt stabiliți principalii indicatori tehnico-economici aferenți obiectivului de investiții (în cazul de față autostrada, drumul sau podul), pe baza necesității oportunității realizării acestuia. Un studiu cuprinde soluții funcționale, tehnologice, constructive și economice.

Autostrada Târgu Mureș-Iași (A8), denumită și Autostrada Unirii sau Autostrada Est-Vest, este o autostradă ce va fi construită pe traseul Ungheni – Iași – Târgu Frumos – Pașcani – Târgu Neamț – Poiana Largului – Ditrău – Târgu Mureș, unde va fi creată o legătură cu Autostrada A3.

Va avea o lungime de 310 km, la un cost estimat de 4,07 miliarde de euro.

 

Jurnal de Neamț

Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here